خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۱۶۸

شکایت هنرمندان آمریکایی از هوش مصنوعی گوگل

شکایت هنرمندان آمریکایی از هوش مصنوعی گوگل

ظاهراً استفاده از یک دیتاست عمومی برای تمرین هوش مصنوعی Imagen گوگل باعث دردسرآفرینی برای این شرکت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هنرمندان عرصه‌های مختلف در حال جدال حقوقی با شرکت‌های فناوری بزرگ بر سر حق مالکیت معنوی آثار هستند و سعی دارند از آنها غرامت دریافت کنند. هوش مصنوعی گوگل که در زمینه تبدیل متن به تصویر فعالیت دارد، یکی از جدیدترین اهداف این حملات بوده است و جمعی از هنرمندان به‌ دلیل نقض قانون کپی‌رایت از آن شکایت کرده‌اند.

ماجرای شکایت از هوش مصنوعی گوگل چیست؟

جینگا ژانگ، عکاس، به‌ همراه سه تصویرپرداز دیگر از جمله کسانی هستند که شکایت حقوقی خود را در دادگاه کالیفرنیا علیه گوگل به ثبت رسانده‌اند. آنها مدعی‌اند هوش مصنوعی گوگل از دیتاست‌های حاوی آثار آنها برای تمرین استفاده کرده است و موجب نقض قانون کپی‌رایت نه‌تنها در این مورد، بلکه در میلیون‌ها مورد دیگر شده‌ است. طبق جزئیات منتشرشده‌، هدف اصلی آنها، سرویس تبدیل متن به تصویر Imagen گوگل است.

گوگل در مقاله منتشرشده در سال ۲۰۲۲ اعلام‌ کرد از دیتاست LAION 400M به‌ منظور تمرین هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر خود استفاده کرده است. این دیتاست به‌ طور عمومی در دسترس همگان قرار دارد و شرکت‌های مختلف فعال در این زمینه از آن بهره می‌برند. حدود ۴۰۰ میلیون تصویر در دیتاست مذکور موجود است که با توضیحاتی همراه هستند و سرویس‌های هوش مصنوعی می‌توانند از آنها برای تمرین و بهبود خود استفاده کنند. هنرمندان شاکی ادعا دارند که آثار موجود از آنها در این دیتاست بدون اجازه‌شان مورد استفاده شرکت‌های بزرگ قرار گرفته است و این کار، نقض قانون کپی‌رایت محسوب می‌شود.

ناگفته نماند گوگل اولین هدف عکاسان و تصویرپردازان گفته‌شده نبوده است و پیش از این هم سابقه شکایت از سرویس‌های Midjourney و Stable Diffusion را هم به‌ دلیل استفاده از دیتاست مشابه داشته‌اند. آنها می‌گویند قوانین نتوانسته‌اند با وضعیت فعلی خود را وفق دهند و قانون‌گذاران از سرعت بالای پیشرفت فناوری‌، عقب‌ مانده‌اند. شرکت‌های بزرگ طبق قوانین فعلی، استفاده از دیتاست‌های عمومی را «استفاده عادلانه» تلقی می‌کنند و این کار را ناقض قانون کپی‌رایت نمی‌دانند.

دعوای حقوقی بر سر سرویس‌های Midjourney و Stable Diffusion راه به جایی نبرد و با شکایت مجدد گروه مذکور در سال گذشته میلادی همراه شد. با این حال گوگل در اقدامی سریع، یک به‌روزرسانی برای هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر خود منتشر کرده است و به طور صریح نامی از دیتاست گفته‌شده در میان داده‌های تمرینی نبرده است. گوگل با حذف نام دیتاست‌های مورد استفاده، سعی دارد خود را از لیست شرکت‌های بهره‌بردار از داده‌های عمومی در مقیاس عظیم بدون کسب اجازه یا پرداخت حق مالکیت معنوی، حذف کند. البته انگشت اتهام به‌ علت استخدام یک مهندس فرانسوی که در شکل‌دهی دیتاست LAION نقش داشته، به‌ سمت گوگل گرفته شده‌ است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.