کد مطلب: ۹۰۸۳۸۷

موفق‌ترین پتروشیمی‌ها در صادرات در سال ۱۴۰۲+جدول

موفق‌ترین پتروشیمی‌ها در صادرات در سال ۱۴۰۲+جدول

بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های بورسی از ابتدای سال مالی تاکنون حکایت از آن دارد که پتروشیمی خارک پیشتاز رقبای خود در زمینه صادرات است.

به گزارش تجارت‌نیوز، انرژی پرس در گزارش‌های متعدد تاثیر قیمت دلار را بر درآمدزایی پتروشیمی‌های بورسی بررسی کرده و مشخص کرد صادرات، مهم‌ترین منبع درآمدزایی پتروشیمی‌هاست. از این رو فاکتور مهمی که در گزارش‌های مالی به چشم می‌خورد، این است که هر پتروشیمی چند درصد از سبد فروش خود را به صادرات و کسب درآمد ارزی اختصاص داده است؟

پتروشیمی

پتروشیمی خارک پیشتاز پتروشیمی‌ها در صادرات

بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه پتروشیمی‌های بورسی از ابتدای سال مالی تاکنون حکایت از آن دارد که پتروشیمی خارک پیشتاز رقبای خود در زمینه صادرات است. جالب است گفته شود که این پتروشیمی تمامی محصولات خود را صادر می‌کند. این بدان معناست که تمام درآمد این پتروشیمی از جنس دلار بوده و افزایش نرخ دلار حواله تاثیر بسزایی بر آن دارد.

طبق ارقام تجمعی گزارش فعالیت ماهانه پتروشیمی خارک، این شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق شد یک میلیون و ۱۲۹ هزار تن از محصولات خود را به فروش برساند که تمامی آن‌ها صادر شده است. لازم به ذکر است فروش متانول بیشترین درآمد را از میان سایر محصولات، برای این پتروشیمی به ارمغان آورده است. به طوری که پتروشیمی خارک از فروش متانول طی سال گذشته، بیشتر از ۶ هزار و ۶۷۸ میلیارد تومان درآمد داشته است. 

زاگرس؛ غول صادرات متانول 

پتروشیمی زاگرس دیگر پتروشیمی موفق در بخش صادرات بوده است؛ به طوری که این پتروشیمی در سال گذشته موفق به صادرات بیش از ۹۴ درصد از سبد فروش خود شده است. نگاهی به ارقام گزارش‌های این شرکت حکایت از آن دارد که پتروشیمی زاگرس در سال گذشته ۲۵ هزار و ۷۱۹ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد داشته، که ۲۴ هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان از آن مربوط به صادرات متانول بوده است. 

پتروشیمی پردیس 

سومین پتروشیمی برتر در زمینه صادرات، بزرگ‌ترین اوره‌ساز بورسی بوده است. چرا که پتروشیمی پردیس تا اینجای سالی مالی خود توانست ۷۳ درصد از محصولات خود نظیر اوره و آمونیاک را به صادرات اختصاص دهد و بیشتر از ۱۴ هزار و ۳۵۵ میلیارد تومان درآمد کسب کند. لازم به ذکر است درآمد کل این پتروشیمی در ۶ ماهه حدود ۱۹ همت بوده است.

همچنین باید گفت پتروشیمی پردیس، چهارمین پتروشیمی پردرآمد بورسی در سال ۱۴۰۲ بوده است.

پتروشیمی کرمانشاه

پتروشیمی کرمانشاه دیگر اوره‌ساز بورسی بود که در سال ۱۴۰۲ کارنامه صادرات خوبی را به ثبت رساند. طبق گزارش‌های این شرکت در سامانه کدال، ۶۸ درصد از درآمد سالانه پتروشیمی کرمانشاه مختص به صادرات بوده است. به طوری که این شرکت موفق شد حدود ۶ همت از محصولات خود را به فروش برساند. لازم به ذکر است درآمد کل کرمانشاه در سال گذشته حدود هشت همت بوده است. 

پتروشیمی خراسان

پتروشیمی خراسان پنجمین پتروشیمی برتر در زمینه فروش خارجی بوده است. نگاهی به گزارش‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد بیشتر از چهار هزار و ۳۳۳ میلیارد تومان از ۶ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان درآمد شرکت در سال ۱۴۰۲ مربوط به صادرات بوده است. این بدان معناست که حدود ۶۷ درصد از محصولات پتروشیمی خراسان صادر شده است.

فن‌آوران، شیراز، آریا ساسول و نوری نیز دیگر پتروشیمی‌های موفق در زمینه صادرات بودند که اطلاعات آن‌ها در اینفوگرافیک آمده است. اما کدام پتروشیمی‌ها در زمینه صادرات موفق نبودند؟

کدام پتروشیمی‌ها کمترین میزان صادرات را داشتند؟

بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی‌های بورسی خبر از آن می‌دهد که سه پتروشیمی غدیر، آبادان و ارومیه کمتر از ۱۰ درصد از سبد فروش خود را صادر کرده‌اند. 

در این میان اما سهم پتروشیمی غدیر کمتر از سایر رقبا بوده است. به طوری که این پتروشیمی تنها سه درصد از درآمد ۴.۶ همتی خود را از صادرات به دست آورده است.

منبع : انرژی پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.