کد مطلب: ۹۰۳۸۳۳

گیاهان دارویی؛ ظرفیتی پول ساز برای استان ایلام

گیاهان دارویی؛ ظرفیتی پول ساز برای استان ایلام

استان ایلام به دلیل برخورداری از منابع طبیعی ارزشمند از پتانسیل خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی برخوردار است، البته این بخش نیازمند سرمایه گذاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز، استان ایلام به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی برای کشت انواع گیاهان دارویی به شمار می‌رود که می‌تواند به عنوان قطب‌ توسعه و کشت گیاهان دارویی مطرح شود، چرا که این استان از معدود مناطق جغرافیایی کشور محسوب می‌گردد که به دلیل وجود بارندگی مناسب و کوهستانی بودن از جایگاه ویژه‌ای جهت رشد انواع مختلف گیاهان دارویی برخوردار می‌باشد.

لازم به ذکر است، بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی دارویی در مناطق مختلف استان می‌رویند که نه تنها استفاده دارویی و ادویه‌ای دارند بلکه برخی از آنان گیاهانی بومی هستند که در هیچ کجای دنیا یافت نمی شوند.

به گفته کارشناسان استان ایلام به دلیل برخورداری از منابع طبیعی ارزشمند از پتانسیل خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی برخوردار است که با این حال از همه امکانات و ظرفیت های موجود در استان در راستای تقویت و رشد این بخش استفاده نشده است.

پتانسیل های کشت گیاهان دارویی در ایلام

نعمت منصوری از کارشناسان گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سال های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به پتانسیل های عظیم استان ایلام در حوزه کشت گیاهان دارویی افزود: شرایط جغرافیایی و تنوع آب و هوایی ایلام و امکان رویش اکثر گیاهان دارویی در آن فرصتی طلایی در استان است، که باید از آن به بهترین نحو استفاده کرد.

این کارشناس تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی و تولید فراورده های آن می تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در چارچوب یک برنامه مشخص و جامعه، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای استان اثرگذار باشد، که همین موضوع اهمیت ایجاد فرصت های مناسب سرمایه گذاری جهت تولید بیشتر گیاهان دارویی در بخش کشاورزی در استان را افزایش می دهد.

مزیت های توسعه کشت گیاهان دارویی در استان

مریم اکبری یکی دیگر از کارشناسان کشاورزی به خبرنگار بازار گفت: با توجه به پتانسیل طبیعی استان ایلام در تولید گیاهان دارویی، می توان با آشنا کردن جوامع محلی با این گیاهان و خواص درمانی آنها، زمینه را جهت کسب و کار مربوط به گیاهان دارویی فراهم کرد.

کارشناس گیاهان دارویی: زنان نیزمی توانند به سادگی در ایجاد کسب وکار گیاهان دارویی سهیم باشند، چرا که با توجه به بررسی های انجام گرفته این عمل نه تنها موجب ظهور توانمندی های زنان در اجتماعات و کسب درآمد می شود، بلکه سبب اتکا به نفس آنان نیز می شود و بی شک نتایج آن از ابعاد مختلف در محیط خانواده منعکس می شود

وی افزود: این امر می تواند کمک شایانی به کاهش مهاجرت ها از جوامع روستایی به شهری داشته باشد؛ چرا که به دلیل کاهش درآمد در روستاها و افزایش بیکاری فصلی این مهاجرت ها رو به افزایش بوده و به تبع مشکلات اجتماعی خاصی نیز به همراه دارد.

این کارشناس ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه این کار نیازمند سرمایه چندانی نبوده و نسبت به سایر کارهای کشاورزی آسان تر است، زنان نیز می توانند به سادگی در ایجاد کسب و کار گیاهان دارویی سهیم باشند، چرا که با توجه به بررسی های انجام گرفته این عمل نه تنها موجب ظهورتوانمندی های زنان در اجتماعات و کسب درآمد می شود، بلکه سبب اتکا به نفس آنان نیز می شود و بی شک نتایج آن از ابعاد مختلف در محیط خانواده منعکس می گردد.

توسعه کشت گیاهان دارویی در استان

سرهنگ الفتی، فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: امروزه صنعت گیاهان دارویی در کشورهای پیشرفته به عنوان اقتصادی نوظهور رشد بالایی داشته و در کشور ما و بخصوص استان ایلام پتانسیل و استعداد تولید و فرآوری آن وجود دارد که به همین خاطر یکی از سیاست‌های اصلی ما توسعه کشت، تولید و فرآوری گیاهان دارویی است که به منظور توسعه، اشتغال و تولید صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقداماتی نیز در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان ایلام صورت گرفته، افزود: مجوز برای عرصه‌های منابع طبیعی که قابلیت کشت گیاهان دارویی دارند به افراد با صلاحیت محلی کشاورزان توسط منابع طبیعی، تخصیص اعتبار از محل اعتبارات خانگی و تبصره ۱۸ کل کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی، استانداری، بنیاد علوی و صندوق مهر امید بسیج سازندگی و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های ملی، آزاد و فنی و حرفه‌ای جهت آموزش توسعه و ترویج صورت گرفته است.

احداث صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در استان

علی اعلایی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشت و تولید انبوه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی در مزارع یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی می باشد که در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: به منظور توسعه کشت گیاهان دارویی در استان و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه، تا کنون هشت جواز پروانه تاسیس کارگاه‌های تبدیلی و تکمیلی فرآوری گیاهان دارویی و صنعتی صادر شده که این واحدها، با پرداخت تسهیلات بانکی با توان تولید یک هزار و ۵۵۷ تن در سال نیز شروع به فعالیت خواهند کرد.

علایی ادامه داد: همچنین موافقت های اصولی اولیه برای ایجاد ۱۲ کارگاه دیگر با ظرفیت تولید سه هزار و ۴۰۰ تن فرآوری محصول در سال انجام گرفته و این متقاضیان در حال پیگیری سایر مراحل اداری و مالی برای ایجاد کارگاه هستند.

با گسترش کشت گیاهان دارویی علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق گردشگری به حفظ منابع آبی و جلوگیری از فرسایش خاک کمک خواهد شد، از این رو توسعه کشت گیاهان دارویی با توجه به اهمیتی که دارد باید بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

منبع : بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.