کد مطلب: ۹۰۳۷۹۹

ضرورت ارتقای فرهنگ رانندگی برای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای

ضرورت ارتقای فرهنگ رانندگی برای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای

رئیس جمعیت هلال احمر بر ضرورت جدی ورود همه دستگاه‌ها برای کاهش آمار تصادفات رانندگی تاکید کرد و گفت: اقدامات پیشگیرانه و ارتقای فرهنگ رانندگی در این زمینه کمک شایانی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیرحسین کولیوند افزود: مرگ روزانه ۵۰ نفر که بیشتر آنان سرپرست خانوار هستند، همچنین مصدومیت تعداد زیادی از افراد در رانندگی بسیار دردآور است؛ اگر تصور شود یکی از فوتی‌ها یا مصدومان از اعضای خانواده خودمان هستند برای کاهش آمار کار جدی می‌کنیم. البته جمعیت هلال احمر متعهد است همچون سال‌های قبل در زمینه ارتقای فرهنگ رانندگی فعالیت داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت کنترل عامل انسانی در پیشگیری از تصادفات رانندگی، اظهار داشت: باید از هر اهرمی برای کنترل عامل انسانی بهره برد و فرهنگ عمومی رانندگی را ارتقا بخشید.

کولیوند با اشاره به کاهش میزان فوت تصادفات در دهه گذشته با کمک ارتقای فرهنگ رانندگی، ادامه‌داد: در سال‌های قبل شاهد مرگ سالیانه بیش از ۲۳ هزار نفر در تصادفات رانندگی بودیم که این روند با کاهش چشمگیری مواجه شد، اما در سال‌های اخیر دوباره آمار تصادفات افزایش یافته است که باید در این زمینه اقدام جدی انجام شود. باید همه نهادهای مرتبط به صورت جدی در این بخش ورود کنند

به گزارش ایرنا، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تصادف‌های رانندگی در ایران روزانه حدود ۵۰ نفر مرگ‌ومیر و ۲ هزار و ۴۰۰ نفر مصدوم برجای می‌گذارد؛ این ارقام هراسناک، عمق یک فاجعه انسانی را نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور تعداد موارد مرگ حوادث رانندگی در سال ۱۳۸۴ در ایران ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر بود؛ آماری که زنگ هشدار را در دهه ۱۳۸۰ به صدا درآورد. دولت برای کاهش این تعداد مرگ برنامه‌های مختلفی را اجرا کرد. اجباری کردن کمربند ایمنی، کاهش حد مجاز سرعت خودروها، افزایش نظارت و کنترل پلیس و اجرای برخی برنامه‌های آموزشی مانند «سیاساکتی» از جمله این اقدامات بود.

به این ترتیب روند مرگ‌های تصادفات رانندگی به مدت یک دهه کاهشی شد و به حدود ۱۶ هزار مرگ در سال رسید، اما بعد از آن روندی ثابت و حتی گاه افزایشی پیدا کرد به طوری که سال ۱۴۰۱ با ۱۶.۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ به ۱۹ هزار و ۲۳۷ نفر رسید.

آمارهای رسمی حاکی است از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۳۵۱ هزار و ۹۹۶ نفر بر اثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست داده‌اند و با احتساب حدود ۲۷ هزار مرگ در سال‌های ۸۳-۱۳۸۲ می‌توان گفت در ۲ دهه گذشته از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ نزدیک به ۴۰۵ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست داده‌اند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.